Hur hanterar vi detta bruna klägg i demokratins trasmatta?


Ibland blir jag både förbannad och frustrerad, när jag läser eller hör om dessa kackerlackor som utnyttjar det offentliga rummet för sin förorenande propaganda. Extremister och fundamentalister, oavsett vilken politik eller livsåskådning dessa än erkänner sig till, har en både hatisk och provokativ metod att sprida sitt budskap. Att tillåtas kidnappa arbetarrörelsens internationella dag den första maj, är ett exempel. Hatsajter på nätet utan ansvariga utgivare är ett annat exempel.

Ett exempel i närheten av min nuvarande hembygd är ladan i Rutvik. Ladan ligger mycket strategiskt invid vägen på E4:an i södergående sträckning. Tidigare fanns ett annat politiskt budskap målat på ladan, men sedan förra sommaren så är det ett fönster för nynazister. Jag ställer mig frågan – varför upplåter ägaren sin lada till detta?

Ett förslag som jag har, en enkel handling en ljus försommarnatt. Det är att ta med sig en färgpyts med vit färg och måla över första bokstaven i budskapet. Resultatet blir då ett budskap med en helt annan innebörd.

Måla om

Lämna gärna en kommentar